Konkurencyjność
Troska o środowisko
Innowacyjność

Sukces w przemyśle 4.0 – cztery kluczowe obszary

Czwarta rewolucja przemysłowa odnosi się do cyfryzacji przemysłu oraz integracji fizycznych i wirtualnych systemów produkcyjnych. Celem Przemysłu 4.0 jest stworzenie automatycznego, zintegrowanego i zoptymalizowanego przepływu produkcji, przy jednoczesnym zapewnieniu większej elastyczności i wyższych standardów jakości w procesach inżynieryjnych, planistycznych, produkcyjnych, operacyjnych i logistycznych. Posiadanie zdolności do adaptacji będzie kluczem do sukcesu, a bycie proaktywnym i innowacyjnym ułatwi jedynie przejście do tej nowej branży.

Dla zintegrowanego gracza na rynku, takiego jak PKN ORLEN, Przemysł 4.0 oznacza szereg wyzwań – od stacji paliw przez działalność produkcyjną aż po pracowników. Siła nadchodzących zmian jest tak duża, że nie da się stać wobec nich obojętnie. Musimy w tych trendach aktywnie uczestniczyć. Aby osiągnąć sukces w Przemyśle 4.0, firmy, szczególnie te tradycyjne, działające tak jak my - głównie offline, powinny wzmocnić pozycję konkurencyjną i biznesową, podejmując konkretne działania w czterech kluczowych obszarach.

Pierwszy obszar to usprawnianie operacji tak aby jednocześnie zwiększyć produktywność, a tym samym ograniczyć koszty. Dzięki automatyzacji i robotyzacji można podczas produkcji maksymalizować stopień wykorzystania aktywów oraz zminimalizować niezaplanowane postoje. Dla przykładu koncern chemiczny BASF zaoszczędził 0,3 mln EUR rocznie na remontach, dzięki systemowi sensorów, które analizują anomalia w pracy instalacji. Z kolei PKN ORLEN jest w trakcie implementowania technologii VR. Wirtualna rzeczywistość zostanie wykorzystana do szkolenia pracowników rafinerii. Symulacja procesów produkcji przyniesie realne oszczędności, a także umożliwi ulepszenie procedur operacyjnych na instalacjach, ograniczy ryzyka błędów ludzkich, oraz przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa pracy.

Drugim obszarem jest cyfryzacja procesów planowania, produkcji, logistyki i sprzedaży. Wykorzystanie dynamicznego zarządzania łańcuchem dostaw poprzez monitoring aktywów, procesów oraz ludzi zapewni wysokiej sprawności logistykę. Na przykład wykorzystanie systemów satelitarnych do monitorowania właściwości fizyko-chemicznych produktów transportowanych koleją. Kolejnym elementem jest prognozowanie popytu tak aby dostosować harmonogramy oraz plany produkcyjne do rzeczywistych potrzeb klienta.

Trzeci obszar stanowią badania i rozwój. Stosowanie zaawansowanej analityki danych jako narzędzi do tworzenia nowych materiałów pozwala stworzyć symulacje finalnego produktu z branży chemicznej już na etapie prac badawczo rozwojowych co pozwala oszczędzić i czas i środki. Równie ważna jest współpraca z instytucjami nauki, która mogłaby wpłynąć na późniejsze wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań.

Czwarty obszar to inteligentne produkty i usługi pozwalające bezpośrednio przyczynić się do wzrostu przychodów. Internet Rzeczy czyli urządzenia wyposażone w czujniki mogące komunikować się ze sobą szybciej i sprawniej niż przy pomocy człowieka. Mowa o zautomatyzowanej fabryce wykorzystującej sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb klientów. Wreszcie big data i analityka zasilające sztuczną inteligencję, badające zachowania i zwyczaje konsumpcyjne, komunikacyjne, żywieniowe czy zdrowotne oraz odgadujące potrzeby, podpowiadające rozwiązania, sterujące liniami produkcyjnymi, by konsumenci, dostali to czego akurat potrzebują, w odpowiednim czasie. Obserwowanie i interpretacja trendów w kluczowych obszarach przez działy strategii firm z sektora petrochemii stały się istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, tym bardziej że tempo zmian wzrasta, bardzo duży udział w tym mają finalni odbiorcy. Cyfryzacja umożliwia powstanie Przemysłu 4.0 na żądanie, wytwarzającego i dostarczającego usługi i produkty dokładnie według wymagań klienta wtedy, kiedy są potrzebne. Ten kierunek zmian wymuszają konsumenci. Rodzi się Internet świata sprzęgający wszystko ze wszystkim.

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN S.A.

Partnerzy