WODOROWA PRZYSZŁOŚĆ LOTOSU
Paliwa alternatywne, odnawialne źródła energii czy zeroemisyjność to sformułowania, które jeszcze niedawno używane były tylko w laboratoriach, a dziś stanowią podstawę polityki Zielonego Ładu Unii Europejskiej. Ekologia jest obecna już nie tylko na sztandarach, ale stanowi ważną gałąź gospodarki. Teraz toczy się wyścig o to, które państwa i koncerny nadadzą ton transformacji energetycznej na swoich rynkach. Swoją pozycję w tym zakresie umacnia Grupa LOTOS.
Funkcjonujemy w czasie transformacji energetycznej. W najbliższej przyszłości Europa stanie w obliczu malejącego popytu na paliwa płynne. To wynik redukcji emisji CO2, zwiększenia efektywności energetycznej, wzrostu znaczenia paliw alternatywnych i odnawialnych źródeł energii. Koncerny muszą pracować nad nowymi kierunkami rozwoju. Jednym z nich jest wodoryzacja transportu. W przyjętej przez kraje Unii Europejskiej strategii wodorowej zaplanowano działania zmierzające do położenia nacisku na mniej emisyjne metody produkcji tego paliwa, w tym głównie na elektrolizę. W Polsce to Grupa LOTOS wyrasta na lidera w poszukiwaniach rozwiązań związanych z wodorem.
– Planując nasze działania musimy wybiegać w przyszłość. Tylko dzięki innowacyjnym projektom badawczo-rozwojowym z obszaru paliw alternatywnych możemy skutecznie odpowiedzieć na zmieniające się trendy. Z czasem wszystkie branże będą musiały przestawić się na niskoemisyjną produkcję i ekologiczne źródła energii. Widzimy duży potencjał wodoru i to na nim koncentrujemy nasze prace – mówi Adam Kasprzyk, dyrektor ds. komunikacji Grupy LOTOS.
Gdański koncern angażuje się w wiele wodorowych projektów. Głównym z nich jest Pure H2 – inwestycja, dzięki której powstanie nowoczesna instalacja do produkcji wodoru o wysokiej czystości (99,999%). Zbudowana zostanie także infrastruktura do jego dystrybucji oraz stacje tankowania pojazdów w standardzie 350 bar (np. autobusy) i 700 bar (pojazdy osobowe) w Gdańsku i Warszawie. Grupa LOTOS szacuje, że koszt inwestycji, na którą uzyskała unijne dofinansowanie w ramach programu CEF „Łącząc Europę”, zamknie się w ok. 10 mln euro.
LOTOS współpracuje z Rządem RP przy realizacji polskiej strategii wodorowej, nad którą pieczę sprawuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Pomorski koncern wypełnia postanowienia Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, którego zadaniem jest wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. LOTOS rozpoczął współpracę z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi na rzecz otrzymania wodoru o wysokiej czystości w warunkach przyjaznych środowisku naturalnemu. Głównym celem tego projektu jest zbadanie możliwości współpracy elektrolizerów ze zmienną generacją energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Istotnym elementem w ekologicznym wytwarzaniu zielonego wodoru ma być więc zjawisko elektrolizy, do której może zostać wykorzystana energia wytwarzana przez elektrownie wiatrowe.
Polityka wodorowa Grupy LOTOS nie ogranicza się jednak do przygotowania i uruchomienia mocy produkcyjnych czystego wodoru. Koncentruje się także na upowszechnieniu tego paliwa oraz zapewnianiu zbytu, a tym samym wodoryzacji transportu. Koncern zaangażował się we wsparcie polskich samorządów, m.in. w projekt Pomorskiej Doliny Wodorowej. Jego celem jest zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transporcie obejmującym komunikację autobusową, kolejową i transport morski w żegludze pasażerskiej typu „short sea”. Dzięki zaangażowaniu LOTOSU inicjatywa otrzyma wsparcie z Unii Europejskiej. Spółka podpisała także listy intencyjne z samorządami Gdyni, Wejherowa i Tczewa, a ostatnio także Rzeszowa, deklarujące tworzenie transportu miejskiego zasilanego ogniwami paliwowymi.
Grupa LOTOS rozpoczęła także współpracę z producentami samochodowymi, którzy chcą wdrożyć pojazdy zasilane ogniwami wodorowymi. Na początku listopada podpisano porozumienie ze spółką Autosan, polskim producentem autobusów, który pracuje nad stworzeniem pierwszego w swojej ofercie pojazdu zasilanego tzw. paliwem przyszłości. Firma zamierza testować do napędu tych autobusów wodór wytworzony przez Grupę LOTOS. Wcześniej LOTOS podpisał też list intencyjny z firmą Toyota Motor Poland. W ramach tej współpracy planowane są wspólne prace nad stworzeniem nowoczesnych stacji tankowania wodoru dla aut osobowych.
W ramach transportu wodorowego jest jeszcze sporo do zrobienia. Tempo przyrostu liczby pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi musi przyspieszyć, jeżeli mają one odgrywać znaczącą rolę w osiąganiu celów klimatycznych. Z wydechu takiego auta wydobywa się czysta woda, a nie spaliny. Warto więc głośno mówić o korzyściach płynących z wodorowego źródła napędu.
Artykuł pochodzi z Magazynu "Polska Chemia" nr 3/2020 (15),